Meditatie

En Jezus in het midden                                                                 Johannes 19: 18b

Bijna overal waar we in de Evangeliën  over Jezus lezen staat of zit Jezus in het midden van bewonderaars of luisteraars. Mensen komen met graagte naar Hem toe om naar Hem te luisteren of Hem wonderen te zien doen. Ze zitten in een kring om Hem heen. Jezus in het midden Ook op Golgotha hangt Jezus in het midden. In het midden tussen vertegenwoor-digers van de ergste zonden. Rovers of moordenaars. Jezus kon niet dieper in de ellende afdalen. Alleen de dood scheidde Hem nog van het dodenrijk. De meeste toeschouwers was het waarschijnlijk om de sensatie te doen. Een klein groepje vrouwen keek toe en stond te huilen. Geen enkele religieuze groep heeft momenteel een dominante positie in de samenleving zoals het christendom dat eeuwenlang had. Het is zeker niet gemakkelijk om als meerderheid een minderheid te worden. We kunnen daarover meepraten. We worden meer naar de rand van de samenleving gedrongen. Het lijkt of Jezus, of God niet meer in ons midden is. Een oud gezang zegt het treffend:

Middelpunt van ons verlangen,
trooster van ’t ontrust gemoed,
Jezus, onze dankb’re zangen
loven uwe liefdegloed.
Gij woudt van de hemel dalen
op deez’ diep bedorven aard’,
en voor ons de schuld betalen,
die ons harte heeft bezwaard   

Zo was het voor de mensen op Golgotha heel moeilijk het vertrouwen op God te behouden nu zijn Zoon aan een kruis hing in het voorportaal van de dood. Een mens die geloofd in God, Jezus en de heilige Geest wordt in zo’n situatie als een boom in de storm door elkaar geschud.

Tegenwoordig hebben we ook veel valse Messiassen in ons midden. We noemen hen nu  influencer. Een influencer is een persoon die door zijn of haar grote online aanhang invloed kan uitoefenen op het gedrag en de mening van anderen. Zij hebben vaak een grote schare volgers op social media platforms zoals Facebook, X, of LinkedIn.  Zij prijzen voor veel geld een bepaald product of leefwijze aan hun volgers aan, in de hoop dat die zo dom zijn om hun product te kopen of leefwijze na te doen. De fabrikant of leermeester kan daar veel geld aan verdienen en de influencer met hen, mits die hun rolpatroon volhouden. De influencer denkt dat zij/hij de belangrijkste is, zij/hij staat in het midden. Alleen al daarom is het verwerpelijk om zulke mensen te geloven en na te volgen. Het is niets anders dan het volgen van de mammon. De god van het geld. Voor een Christen komt het erop aan Gods bedoeling met de dood van zijn Zoon te zien. De profeet Jesaja schrijft hierover in hoofdstuk 53:

Hij is  om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden verbrijzeld. …Maar de HEERE heeft de ongerechtigheid van ons allen op Hem doen neerkomen.

Laten deze woorden van de profeet Jesaja niet aan dovemans oren zijn gericht.   

           Ad van Sighem